STÄNG
Clarion Hotel Wisby Destination Gotland ABF Gotlands Media Sparbanken Gotland Länsförsäkringar Gotland Naprapatcenter Järn AB Södertorg Databyrån STÄNG

31 mars 2025

En liten organisation som åstadkommer mycket

Det är den tid på året då vi skriver verksamhetsberättelser, registrerar våra aktiviteter i databaser och sammanställer bokslut. Det är också den tid på året då vi sätter samman programmet för kommande säsong, bokar artister, skriver avtal och skapar vår programbok. Samtidigt är det den tid på året då verksamheten är som mest intensiv. Det är en rolig tid.

Jag har under några dagar sammanställt Gotlandsmusikens verksamhetsberättelse för 2024. Det har varit lite bökigt att få med allt utan att textmassan blir för stor då det finns mycket att berätta. Jag försöker mig här på en superkort sammanfattning.

Under 2024 genomförde Gotlandsmusiken 376 konserter och pedagogiska aktiviteter, vilka lockade till 31 606 besöks- och deltagartillfällen. Vi är totalt 61 000 bofasta här på ön och verksamheten bedrivs nästan helt utanför turistsäsongen.

Mer än halva Gotlandsmusikens verksamhet riktade sig till barn och ungdom med 212 aktiviteter (56%) med 14 836 deltagare (50%) och nästan hela vår verksamhet var kostnadsfri för deltagarna. Under 2024 sålde vi biljetter enbart till 32 konserter, vilket inbringade 1,3 miljoner kronor. Sammantaget gav biljettförsäljning, uppdragsersättning från Försvarsmusiken och arrangörsintäkter en självfinansieringsgrad på 14 procent, vilket är förhållandevis lågt i jämförelse med liknande musikorganisationer.

Å andra sidan fick vår huvudman Region Gotland 17 procents "återbäring" på sin del av vårt offentliga anslag genom de aktiviteter vi genomförde avgiftsfritt inom Region Gotlands verksamheter (förskola, skola, gymnasium, äldreomsorg, bibliotek och feriejobb). Gotlandsmusiken är en liten och effektiv organisation. Jag är stolt över hur mycket vi åstadkommer.

Förra veckan hade vi provspelning på valthorn. Hornisten i Gotland Brass ska gå i pension och vi söker en ersättare. Förhoppningsvis kan jag snart skriva "sökte" för vi har en slutkandidat som har fått erbjudande om provanställning. Han ville tänka efter lite och ska återkomma nu i veckan.

Provspelningsproceduren är omfattande och genomförs på likartat sätt på de flesta institutioner som har tillsvidareanställda musiker. Deltagande fordrar som regel utbildning på musikhögskola, även om examensbevis och betyg är av underordnad betydelse. Det är vad man presterar som räknas, både på provspelningen och vid efterföljande provanställning.

Vid provspelningar tillämpas strikt anonymitet under de två första omgångarna, vilket innebär att de sökande spelar bakom skärm och att turordningen lottas inför varje omgång. För varje omgång sker ett urval och i den tredje omgången deltar endast ett fåtal, som får musicera ihop med den ensemble som söker en ny medarbetare. Först i detta steg får juryn se de provspelande och får information om vem som dolts bakom respektive nummer i de tidigare omgångarna. Juryn består som regel av medlemmarna i den ensemble som söker en musiker samt en oberoende expert och ansvarig chef. Efter att provspelning genomförts kan det hända att en eller flera kandidater erbjuds provveckor, varefter en kandidat till sist väljs ut för ett års provanställning.

Jag tänkte på den omfattande provspelningsproceduren då jag deltog i ett panelsamtal under Moderaternas Sverigedagar ihop med kulturminister Parisa Liljestrand (M) och Kungl. Musikaliska Akademiens preses Stefan Forsberg. Moderator och initiativtagare var riksdagsledamoten Kristina Axén Olin (M). Panelsamtalets huvudfokus var talangutveckling på musikområdet, men vi talade också generellt om vad kommun- och regionpolitiker kan göra för att stärka musiklivet i sina respektive regioner.

Sverige har länge varit extremt framgångsrikt när det gäller att matcha fram musiktalanger. Vi är idag ett av de länder i världen som har störts musikexport. Med musikexport menar man oftast populärmusik, men också inom smalare genrer som klassisk musik, jazz och folkmusik har svenska artister stora framgångar internationellt.

Framgångarna har inte kommit av sig självt utan bygger på musikundervisning av hög kvalitet i skolan, god tillgång till kulturskolans verksamheter och möjligheter att ta alla de andra kliv som krävs innan det kan bli aktuellt med musikhögskolestudier. Populärmusiken har andra vägar än exempelvis klassisk musik, men de allra flesta är formellt utbildade.

Allt det där har under lång tid fungerat bra i Sverige, men de senaste tio åren har vi inom musiklivet konstaterat att det finns så stora svagheter i musikens utbildningskedja att återväxten börjar svikta. Mitt medskick till kulturministern under panelsamtalet Karlstad var att regeringen bör tillsätta en utredning kring hur detta kan åtgärdas.

Några saker som ger anledning att oroa sig för återväxten inom musiklivet och Sveriges framtida musikexport är att förskollärare inte i tillräcklig grad utbildas i att leda barns sång och att musik inte är ett eget ämne i förskolans läroplan; bristen på behöriga musiklärare i grundskolan och det krympande utrymmet för musik i timplanen; de estetiska ämnenas svaga ställning på gymnasiet, de är varken obligatoriska eller ger meritpoäng; att kulturskolan inte är en lagstadgad verksamhet och att resurserna inte räcker för att nå alla barn; att de minskade statsanslagen till folkbildningen drabbar folkhögskolornas högskoleförberedande musikutbildningar och leder till att replokaler för fristående band försvinner i snabb takt; att högre musikutbildning är gravt underfinansierad, vilket får svenska talanger att flytta utomlands för att få mer undervisningstid och i många fall väljer stanna där efter avslutad utbildning.

Det finns mycket att oroa sig för när det gäller återväxten inom svenskt musikliv, men lyckligtvis också mycket att glädjas åt. Igår lyssnade jag till den gotländska regionfinalen av Imagine, musiktävlingen för ungdomar i åldrarna 13–21 år. Gymnasieaulan var välfylld med en påfallande ung publik och alla artister gav allt under sina tio minuter på scenen. Vi fick lyssna till nio akter och fyra fick pris. Det band som får åka till riksfinalen i Uppsala är Akademin.

Helena Wessman, den 31 mars 2025


Länk till tidigare blogginlägg.

Vill du har bloggen direkt i din mejlkorg, anmäl dig på blogg@gotlandsmusiken.se