Det finns många anledningar att förundras över det gotländska musiklivet. Ett exempel är det musikaliska kraftfältet i Visby hamn. Där ligger tre högprofilerade verksamheter med stor betydelse för musikskapare nationellt och internationellt: Gotlands Tonsättarskola, Visby Internationella Tonsättarcentrum och Sandkvie Studio.
Visby Internationella Tonsättarcentrum är en residensverksamhet som sedan 2001 tar emot gäster från hela världen. Vistelser med tillgång till avancerad teknisk utrustning och möjlighet att arbeta ostört erbjuds kostnadsfritt och är mycket eftertraktat. Tonsättarcentrum drivs med statliga och regionala medel av Föreningen Svenska Tonsättare, Folkuniversitetet, Länsstyrelsen och Region Gotland.
I samma byggnad – Tonsättarnas Hus – finns Gotlands Tonsättarskola som har ett nära samarbete med Tonsättarcentrum. Gotlands Tonsättarskola drivs av Folkuniversitetet i samverkan med Yrkeshögskolan. Tonsättarskolan utbildar både personer som siktar på en högskoleexamen och redan etablerade komponister och musiker som vill fördjupa sitt konstnärskap. Utbildningen är mycket framgångsrik. De flesta av de som söker sig vidare till musikhögskolornas kompositionsprogram blir antagna.
Tvärs över hamnbassängen ligger Sandkvie Studio som ägs och drivs av musikern Micke Lyander. Hit kommer musiker och producenter inom alla möjliga musikgenrer för att skapa och producera musik. Genom åren har studion bidragit till många artisters genombrott och blivit hemmastudio för några av våra riktigt stora. Samtidigt satsar Micke Lyander på att ge plats för unga musikskapare som utan kostnad och med stöd av Micke kan utveckla sin stil och sitt sound.
Gotlandsmusiken har många kopplingar till Sandkvie Studio, men samverkar mer regelbundet med Tonsättarskolan och Tonsättarcentrum. Nu senast inom ramen för Tonsättarskolans studentdrivna festival Ljudvågor. Under fem majdagar uruppfördes drygt femtio nyskrivna verk. Våra musiker medverkade vid tre konserter. Jag är fortfarande tagen av musiken och tonsättarnas stora glädje över att första gången höra sina verk framföras inför publik.
Att musik och andra konstnärliga uttryck har stor betydelse för individ och samhälle är uppenbart för oss alla som är verksamma inom kulturlivet. Vi ser dagligen hur människor finner kraft och glädje i kulturupplevelser och gör vårt bästa för att skapa förutsättningar för fler att delta.
Vi arbetar också övergripande för att påminna beslutsfattare och den breda allmänheten om att ett rikt kulturliv inte ska tas för givet. Om kulturen fortsatt ska hålla hög kvalitet och vara tillgänglig krävs gemensamma investeringar med både offentliga och privata medel. Dessvärre har vi nog alla upplevt att det tolkas som att vi kulturarbetare talar i egen sak.
Det är därför tillfredsställande att Försvarsmakten så tydligt tar ställning för kulturen. I en krönika (Forum 6/2024) skriver Michael Malm, strateg vid Totalförvarssektionen, att "kulturen är ett fundamentalt värde i vårt samhälle. Ett värde som vi inte kan vara utan. Ett vitalt intresse som vi behöver vara beredda att försvara."
Han menar att kulturen har avgörande betydelse för ett lands motståndskraft. Erfarenheter från krigszoner, inte minst Ukraina, visar att kultur och kulturyttringar tycks betyda mer ju större osäkerheten är. Michael Malm skriver: "Trots att bomberna faller och människorna tvingas uppsöka skyddsrum förekommer poesiläsning, improviserade konserter och utställningar i olika former på olika platser."
Jag har hört Michael Malm och hans kollega Roger Lodin, chef för Försvarsmusiken, i olika sammanhang framhålla att kulturen fyller många behov vid händelse av kris eller krig: Stärkt uthållighet, välkomna avbrott i vardagen, möjlighet att återhämta sig, en känsla av normalitet och – viktigast av allt – hopp, identitet och mening. Samt det som Roger Lodins organisation ska tillhandahålla: Ceremonimusik vid parader, högtidsstunder och begravningar.
Således bör kulturlivet vara en självklar del beredskapsarbetet, menar de båda. "Inte minst för att kulturen bäddar för reflektion kring vem jag vill vara när det värsta händer", säger Michael Malm.
Helena Wessman, den 28 maj 2025
Länk till tidigare blogginlägg.
Prenumerera på bloggen genom att mejla till blogg@gotlandsmusiken.se